Our Anniversary

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, February 9, 2010

Hari Pertama ke kelas French

14 celcius...
rasa macam sekejap je masa berlalu. tup2, dah malam. hampir separuh siang saya berada di bandar Rabat. hajatnya nak ke kelas je, 9 pagi sampai 11 pagi. last2 pukul 3 petang lebih baru sampai rumah.

Pengalaman kelas pertama saya?
pagi tadi saya keluar rumah awal. pukul 8.45 pagi dah naik teksi tapi sampai lambat. tak sangka jalan sesak. 9.10 pagi baru sampai ke kelas. risau gak sebab hari pertama kelas kn... tak nak la tertinggal apa2 yang penting.

alhamdulillah, kelas baru je mula. ha... saya ingatkan dalam 8 orang je student. rupa2nya ramai. tadi lepas saya masuk, ada lagi 3 orang lambat. so... jumlah kami semua, 18 orang. ramai kan? kalau tak silap saya, semuanya bukan warganegara Morocco. ada student korea, china, thailand, amerika, mesir, spanyol,brazil dan macam2 lagi. kelas tadi lebih kepada perkenalkan diri. bahasa yang dikuasai, negara, warganegara. lepas habis tu, belajar pasal nombor dan ayat2 mudah yang akan digunakan sepanjang kelas berlangsung. kami semua tak kenal antara satu sama lain. semua pun baru nak belajar French ni. so.. best la sebab semua sama tahap. madame pun best. amat2 sabar melayan kami yang tak faham ni. oh ye... yang paling best, madame peka dengan apa yang disebut. ada sekali tu, saya tengah nak betulkan bunyi sebutan saya. saje je sebut sorang2. tak sangka lak madame dengar. lepas tu madame suruh ulang balik. ehe.. best2.

bahasa pengantaraan kami dalam kelas? dengan madame, of course la French. hehe.. usaha betul madame cakap gak French walaupun kami majoriti lagi faham English. xpe2.. bagus la tu. kawan? saya baru dapat sorang kawan. hehe... tak sempat berkenalan dengan semua lagi. ambil masa sikit. disebabkan kelas kami terlalu ramai orang, 18 orang. so.. khamis ni kelas dibahagikan dua. kira 9 orang la satu kelas. best gak. lagi sikit, lagi senang madame nak tumpu kat student. :D

kelas berlangsung selama 3 jam. jadual dah bertukar. sebelum ni, kelas 2 jam -isnin, selasa dan rabu. tapi sekarang selasa dan khamis je, 3 jam terus. 9 pagi sampai 12 tengahari. tadi madame bagi nama buku yang akan kami guna sepanjang kelas. 2 buah. Alter Ego 1 - methode & cahier d'exercices. harga? jumlah dua2 290++. tapi macam best la. ada cd sekali.

habis kelas tadi, 12 tengahari. nak beli buku, tapi bawa 100dh je. so.. call abang. abang minta saya ke ofis abang untuk ambil duit. nasib baik abang dekat. :) bila da sampai balik kat maktabah, maktabah dah tutup. masa tu da 12.45 kot. tutup pukul 12.30 buka balik pukul 3 petang. ish2.. sabar je la.. nak guna buku tu khamis ni. tak rajin lak nak ke bandar esok, duit lagi.. so.. call abang, gtau maktabah tutup, nak tunggu pukul 3, sementara tu nak g solat zohor kat masjid sunnah. tiba2 abang ajak makan sama2. hehe.. best2. lepas makan, abang sambung kerja, saya jalan2 masuk yatout. tengok2 barang je sementara nak buang masa. hehe.. pukul 3, maktabah buka. beli buku, balik rumah..

ok la.. nak tidur..
penat.

2210
Bouhlal, Rabat

No comments:

Post a Comment