Our Anniversary

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, May 28, 2009

Peperiksaan Mengejut

28 celcius..
cuaca semakin panas sekarang.
matahari terik, angin bahang.
tak sanggup rasa nak keluar rumah tanpa tujuan.

saya baru balik daripada jamiah.
tadi ada peperiksaan mengejut. mengejutkah? boleh la... sebab minggu lepas, sebenarnya ustaz tak terfikir pun nak buat exam minggu ni. tapi tiba-tiba bila dah nak habis masa, ada seorang dak arab ni tanya.. "ustaz, minggu depan belajar macam biasa atau ada exam?" aish... boleh lak dia ingatkan ustaz pasal exam. padahal, banyak lg silibus yang ustaz nak kejar. so.. ustaz pun jawab.. "tengok la macam mana minggu depan. bersedia je" tibalah hari yang dimaksudkan. hari ini. tipu la kalau kata saya tak baca. memang saya baca, tapi biasa2 je sebab firasat saya mengatakan ustaz akan mengajar memandangkan silibusnya masih banyak belum diajar. tiba2 masa masuk kelas, ustaz arahkan kami duduk jauh2. wah... betullah ada exam! aish.. nasib baik saya baca. ehe.. so... kertas peperiksaan di depan mata. nak tutup mata? ahah.. rugi la. jangan buang masa. baca basmallah & doa. baca soalan perlahan-lahan. ulang bacaan sebanyak tiga kali. gariskan kehendak soalan. mula merangka jawapan. hasilnya? kita nantikan result yang akan keluar satu hari nanti. ehe... nak dijadikan cerita, ni kali ke 3 kami ada exam. biasanya 2 kali je (mustamirrah & nihaie). tapi ustaz ni terlalu rajin. ustaz nak kami faham betul-betul apa yang ustaz ajar. so... setiap bulan ada exam. ehe... harap2 kuantiti exam membantu kuantiti markah untuk subjek ni.

oh ye.. sengaja update blog sebab nak letak rekod terbaru untuk hari ini. hehe.. tiba-tiba dapat tadi, macam terkejut la. tu yang terus nak update blog.
p/s: saya memang minat menaip, sebab tu la excited tak habis lagi dengan website tu. hehe...

60 perkataan

kata Mufakkirah:"cara menjawab soalan bukanlah terletak pada urutan nombor soalan, tetapi bergantung pada kefahaman kita mengenai soalan. soalan yang yakin dijawab perlu didahulukan bagi memberi ruang pada soalan ragu untuk difikirkan dan diselami makna tersurat dan tersiratnya. apapun, faktor utama kepada jawapan yang bagus adalah persediaan mental & fizikal sebelum menjawab soalan."

1807
Bouhlal, Rabat..


No comments:

Post a Comment