Our Anniversary

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, July 21, 2010

Urusan Sijil Ijazah asli (sambungan)

okies...
ni sambungan daripada post sebelum ni.
bila dah dapat sijil, kena g cop empat tempat.

1) wizarah ta3lim 3ali, Hassan.
2) wilayah Rabat.
3) mulhaqah kharijiyah.
4) kedutaan Malaysia di Morocco. (bayar 28dh)

muka depan sijil ijazah asli

muka belakang sijil ijazah asli beserta resit daripada kedutaan (28dh)

15/7/2010 - khamis
tempat pertama - وزارة التربية الوطنية والتعليم العالي وتكوين الأطر والبحث العلمي - قطاع التعليم العالي
saya ikut abang ke pejabat pagi tu coz wizarah ta3lim 3ali tu dekat dengan pejabat Hidayah. kira sekali jalan je la, senang. dalam pukul 9 pagi, saya ke wizarah ta3lim 3ali. nak masuk tu, kena tinggalkan bitokoh wataniah, pastu dia bagi pass masuk. saya kata nak cop sijil, dia bagitau tempatnya (ke kanan, bilik kanan yang ke-3) dan suruh jumpa Bushra.
saya ke sana, dia tak datang lagi. tunggu kat luar bilik. nasib baik ada kerusi, boleh la nak duduk. hehe... lama saya tunggu, dia tak datang2 lagi. tiba2 dalam pukul 9.35 pagi ada sorang ni lalu, dia tanya "awak ada urusan apa?" saya kata nak cop sijil. dia minta sijil tu katanya, tunggu dia datang balik. saya pun tunggu. lama gak la. haha.. tertidur2 saya kat kerusi tu. penat. 10.50 pagi, orang tu datang balik beserta sijil saya yang dah dicop. lama kn? ehe... sabar2.

dah siap, saya terus dapatkan teksi menuju tempat kedua. wilayah rabat.
مصلحة الإشهاد على توقعات السلطات الإدارية
mula2 saya nak masuk kat pintu utama dia. ada polis tahan. saya kata nak buat urusan cop sijil. dia suruh saya ke kiri bangunan. ada tempat parking. saya kena menghala ke kiri tempat parking, kat situ ada bilik untuk urusan cop sijil. saya pun ke sana. tak susah dan tak lama nak tunggu. dalam 5 minit dah siap.

seterusnya, saya ambil teksi menuju tempat ketiga. mulhaqah kharijiyah.
alamatnya, nombor 8. bersebelahan dengan "Centre de langues & de communication globale", berdepan dengan الجماعة الحضرية الرباط، حسان.
saya tak tau pun tempatnya kat mana. bila dah sampai, teksi tu berhenti. saya pelik je. saya tanya kat mana? dia tunjuk deret bangunan lama. heh? pelik je saya. buruk semacam je! ahah.. xpe la.. saya turun teksi. saya tanya orang yang ada kat situ, dia tunjukkan saya tempatnya. memang buruk la nak masuk tu. haha.. kalau saya tak tanya tadi, memang saya takkan pecaya la tu tempatnya.
masuk2 je, saya kata kat pengawal tu nak cop sijil. dia suruh naik tingkat atas. saya pun ke sana. baru la nampak macam pejabat sikit. haha.. buruk2. orang tak ramai, tak payah beratur sangat. pekerja peramah. best2. senang urusan saya kat situ.

alhamdulillah... dah selesai 3 tempat. baki 1, kedutaan. dah pukul 11.30 pagi. saya tak terus ke kedutaan coz datuk duta tak ada. pastu dah tengahari kan.. better saya balik sebelum saya pening kena matahari lama2. hehe..

19/7/2010 - isnin
saya ke kedutaan pukul 2.30 petang. jumpa datuk duta, urusan pengadil Master. pastu saya nak cop sijil tu. sijil boleh cop, tapi en. Azmi tak ada, keluar. kena tunggu en. Azmi masuk balik @ datang esok2. uhuh.. xpe la.. baik saya tunggu daripada bazir duit teksi 50dh. nak dekat pukul 4.15 petang, en. Azmi sampai. alhamdulillah.. tak sia2 saya tunggu.
akhirnya siap urusan ijazah asli saya.. =D

actually, tak susah mana nak uruskan semuanya. cuma perlukan kesabaran yang tinggi dan kehendak yang kuat. oh ye, kena rajin dan korban duit teksi gak sebenarnya. pastu kena pandai buat muka kesian kat orang2 jamiah! haha.. saya yang mengandung 5 bulan ni pun boleh ke sana ke sini untuk urusan sijil tu, takkan orang lain tak boleh nak buat, betul tak?
yang penting, azam yang kuat. actually, kalau reti bercakap ngan arab maybe boleh dapat lagi cepat kot. tapi saya tak minat sangat nak berbalah2 ni. so.. saya banyak menunggu. pernah gak la balik daripada kedutaan satu hari tu, sampai2 je rumah terus saya muntah coz kena tunggu teksi untuk nak balik rumah lama2 time panas terik. ehe... pengalaman kan?

awal2 dulu, saya sedih sangat sebab dak2 batch saya dah habis sem lepas, boleh uruskan ijazah ramai2. saya kena uruskan sorang2. dah la tak reti apa2, tak ada siapa nak tolong dan teman. tapi bila tiba masanya, saya kena gak hadapi semua. nak tawkil? ahah.. saya bukan camtu coz tak nak susahkan orang & takut tak siap2. so, baik buat sendiri kan? redah je la semuanya macam2 mana pun. alhamdulillah, rezeki baby agaknya. segala urusan dipermudahkan. =D

buat student Morocco yang dah habis belajar, rajin2 la uruskan sijil ijazah asli tu. better urus sendiri daripada tawkil kat orang. kalau jamiah lain, saya tak tau la macam mana kan... tapi kalau jamiah rabat, memang boleh sangat nak dapat sijil cepat. buktinya? saya dah buat, takkan orang lain tak boleh kan? so... usaha k! =D

No comments:

Post a Comment