Our Anniversary

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, May 7, 2015

Ujian Kehidupan

"ALLAH tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya" 2:286

Alhamdulillah masih diberi peluang bernafas sehingga hari ini..
skema tak ayat?
Ehe...

actually banyak sangat benda yang dah jadi sepanjang tahun lepas dan separuh tahun ni. Sedar tak sedar, dah banyak rupanya nikmat yang diterima.. banyak juga dugaan yang datang.

Nak cerita semua, tak larat la pulak. Buat ringkasan je la. 😂😂
actually tak suka pun nak cerita hal sendiri kat alam maya ni. Tapi kalau perkara tu boleh dijadikan iktibar, tak salah kan?

Teringat akhir bulan 3 yang lepas.. masa diuji dengan ujian yang terlalu besar..
Rasa down sangat2.. nak berkongsi cerita dgn org pun tak mampu nak pulihkan rasa 'down' tu. Last2 google cari pengalaman org, kot2 ada yang serupa. Banyak rupanya..
ada yang buat keputusan negatif, ada yang positif..

sebagai seorang yang inginkan kebahagiaan, for sure la saya pilih yang positif..
kalau ikutkan hati, nak lari terus drpd semua masalah yang mendatang. Ye, saya boleh lari. Saya boleh abaikan semuanya. Saya boleh ambil tindakan pada yang berkenaan.
Tapi saya tau semua tu tak dapat selesaikan masalah. Tak dapat buat saya bahagia. Cuma dapat puaskan hati dalam masa yang singkat.

alhamdulillah Allah tunjuk semua..
disaat saya buntu, Allah dedahkan semua yang tersembunyi.. bukan mudah untuk saya terima segalanya tapi saya bersyukur sangat2 sebab semuanya masih belum terlambat. Yup, memang ada yang dah terlambat tapi itu bukan hal saya, saya kena pejam mata je dgn apa yang dah berlaku..

Sehingga hari ini, saya masih cuba didik diri terima dengan tenang apa yang telah berlaku. Saya tau sedikit sebanyak berpunca daripada kesilapan saya, tapi kebanyakannya bukan salah saya. Dah2.. tak nak cerita benda yang dah lepas. Harap2 org yang berkenaan dapat hukuman yang setimpal dengan segala apa yang telah berlaku.

lepas satu, satu Allah atur..
bermula akhir bulan 3 sampai ke hari ni, macam2 yang dilalui..
alhamdulillah...
kalau bukan sebab ujian besar tu, saya rasa saya tak dapat nak tanggung ujian seterusnya yang mendatang hingga ke hari ini.
Saya beruntung sebab punyai keluarga. Ada suami yang caring, ada anak2 yang comel. Ada segalanya..
Saya berdoa agar Allah tak tarik nikmat yang saya peroleh sekarang..
memang banyak benda yang boleh buat kita gembira, tapi cinta yang HALAL lebih agung daripada segalanya,  lebih penting daripada kuasa duit.

Haha..
panjang pulak luahan hati hari ni kn!
X perlu faham dan tak perlu ambil tahu.
Saje je nak post untuk penuhkan semula blog ni. Untuk abadikan segalanya di alam maya. ☺
mana tahu, satu hari nanti boleh jadi iktibar untuk pembaca..

oh ye..
pengajarannya..
☺ Jangan pernah sangsi dengan segala aturan yang telah ditetapkan oleh Allah.
☺ sebaik mana pun kita,  kita tetap akan diuji oleh Nya supaya kita tak kufur nikmat, sentiasa dekat denganNya..
☺ bila ditimpa ujian,  jangan cepat melatah. Mengadu padaNya, minta Allah dedahkan semuanya. Minta Allah bersihkan hati, tenangkan jiwa.
☺ serahkan pada Allah untuk menghukum si pesalah. Bukan tugas kita untuk membalas walaupun kita rasa dengan cara membalas dapat puaskan hati kita. No! Allah dah atur segalanya untuk dia. Tak perlu dendam sebab dia akan rasa apa yang kita dah rasa.
☺ orang yang tenang jiwanya mudah untuk menerima segala ujian yang mendatang dengan tenang. Tiada ujian tanpa penyelesaian.
☺ jangan letakkan 100% kesalahan pada org lain sebab dalam tak sedar, sedikit sebanyak kita juga merupakan punca drpd segala yang telah berlaku.

Sekian..
(Banyak lagi nak bebelkan, tapi dah tak cukup masa pula 😅)

12.11 p.m
070515
Taman Sri Andalas,  Klang

No comments:

Post a Comment